Despre ambarcatiunea „Laser”

DESPRE AMBARCATIUNEA „LASER”

Informatii generale

Laserul este o ambarcatiune cu vela one-design, relativ mica, dar foarte raspandita. Este  menita a fi condusa de o singura persoana. Designul sau, conceput de canadianul Bruce Kirby, emana simplitate si  viteza.

Schimband numai vela si catargul inferior,  Laserul se poate naviga confortabil, pe orice vant, oferind senzatii speciale, dar in acelasi timp putand fi controlat de orice velist care cantareste intre 45-95 kg.  Toti cei care navigheaza pe clasa Laser au posibilitatea de a alege intre 3 tipuri de greemente, STANDARD, RADIAL si 4.7.

Specificatii Tehnice Laser:

STANDARD

RADIAL

4.7

Designer

Bruce Kirby

Anul conceperii

1971

Nr. membri echipaj

1

Greutatea optima a echipajului

78 kg

72 kg

62 kg

Lungimea maxima

4.23m

Latimea maxima

1.42m

Draft

0.9m

Inaltimea catargului (intreg)

6,16 m

6,03 m

5,77 m

Lungimea ghiului

2.74m

Suprafata velei

7,06 m²

5,76 m²

4,70 m²

Greutatea cocii

59 kg

Asociatia Internationala de Clasa                              http://www.laserinternational.org

Exista trei tipuri de greement simple, interschimbabile. Greementul 4,7 reprezinta o introducere in navigatia cu vele pentru tinerii velisti baieti si fete, care vin de pe Optimist, apoi urmeaza greementul Radial  (5.7 m²) destinat tinerilor si fetelor, iar in final greementul Standard (7.06 m²) pentru baietii mai robusti, care depasesc 70 kg. Toate acestea inseamna de fapt un progres pas cu pas al aceluiasi echipament, in cadrul aceleiasi clase, singura deosebire fiind vela si catargul inferior.

Prototipul barcii s-a numit „Weekender”, dar a fost prezentat oficial sub numele de „Laser”, la Expozitia Nautica din New York, in 1971. Laserul a devenit clasa olimpica in 1996, pentru categoria baieti, o editie Olimpica speciala a barcii, fiind scoasa pe piata in acel an, pentru comemorare. Totodata, Laserul Radial a fost selectat ca disciplina olimpica si la categoria fete, pentru Olimpiada din 2008.

Pana in prezent s-au fabricat peste 200000 de Lasere, raspandite in peste 125 de tari. Datorita costului ei relativ scazut, a gradului ridicat de manevrabilitate si a restrictiilor impuse de titulatura one-design , este cea mai raspandita barca de mici dimensiuni din lume, si cea mai cunoscuta clasa de competitie. In fiecare an, mii de oameni cumpara Lasere, numai din dorinta de a-si satisface ambitiile personale. Nu vor ajunge toti campioni, dar vor avea o barca formidabila, care le va  aduce  ani de emotii, bucurii si provocari constante, intr-un domeniu in care tu, velistule, vei fi singurul care va impune limitele.

Pur si simplu este un fenomen al navigatiei cu vele.  Il vei intalni oricand si oriunde vei vedea barci pe apa. Vesel la club, scoala sau la regatele internationale de top, Laserul este cu adevarat barca de competitie pentru o singura persoana cea mai cunoscuta din lume.

Ambarcatiune guvernata de principiul one-design. Fiecare piesa componenta a Laserului este fabricata si controlata astfel incat toate barcile sa aiba aceeasi viteza. Singura diferenta o faci tu, capacitatea ta de a fi mai rapid, mai destept si mai rezistent fizic. Acest lucru mentine pretul scazut, iar atentia este indreptata mai curand in directia dezvoltarii aptitudinilor, decat in aceea a progresului tehnic.

Calitate de fabricatie – Fiecare Laser este construit de mana omului, pentru a corespunde unei proceduri riguroase de control al calitatii. Fiecare element al barcii se comformeaza unor specificatii one-design stricte. O atentie sporita acordata fiecarui detaliu si o concentrare totala pe calitate, vor da nastere unui produs pe care il vei folosi cu placere. Angajamentul asumat de constructor  presupune ca fiecare Laser sa aiba o viata competitiva lunga si exact aceeasi sansa de castig, fie ca este vorba despre o regata de club, fie de o regata olimpica pentru stabilirea ierarhiei finale.

 De ce Laserul ? Pentru ca tu doresti o barca care sa te incite, cu care sa  poti naviga oriunde, sa o transporti usor, sa fie competitiva la concursuri si oricine sa se simta bine in ea. Foarte putine barci cu vele sunt atat de usor de folosit. Armarea dureaza cateva minute, practic nu necesita mentenanta, iar pretul de revanzare este foarte bun.

DESPRE AMBARCATIUNEA „LASER”

Informatii generale

Laserul este o ambarcatiune cu vela one-design, relativ mica, dar foarte raspandita. Este  menita a fi condusa de o singura persoana. Designul sau, conceput de canadianul Bruce Kirby, emana simplitate si  viteza.

Schimband numai vela si catargul inferior,  Laserul se poate naviga confortabil, pe orice vant, oferind senzatii speciale, dar in acelasi timp putand fi controlat de orice velist care cantareste intre 45-95 kg.  Toti cei care navigheaza pe clasa Laser au posibilitatea de a alege intre 3 tipuri de greemente, STANDARD, RADIAL si 4.7.

Specificatii Tehnice Laser:

STANDARD

RADIAL

4.7

Designer

Bruce Kirby

Anul conceperii

1971

Nr. membri echipaj

1

Greutatea optima a echipajului

78 kg

72 kg

62 kg

Lungimea maxima

4.23m

Latimea maxima

1.42m

Draft

0.9m

Inaltimea catargului (intreg)

6,16 m

6,03 m

5,77 m

Lungimea ghiului

2.74m

Suprafata velei

7,06 m²

5,76 m²

4,70 m²

Greutatea cocii

59 kg

Asociatia Internationala de Clasa                              http://www.laserinternational.org

Exista trei tipuri de greement simple, interschimbabile. Greementul 4,7 reprezinta o introducere in navigatia cu vele pentru tinerii velisti baieti si fete, care vin de pe Optimist, apoi urmeaza greementul Radial  (5.7 m²) destinat tinerilor si fetelor, iar in final greementul Standard (7.06 m²) pentru baietii mai robusti, care depasesc 70 kg. Toate acestea inseamna de fapt un progres pas cu pas al aceluiasi echipament, in cadrul aceleiasi clase, singura deosebire fiind vela si catargul inferior.

Prototipul barcii s-a numit „Weekender”, dar a fost prezentat oficial sub numele de „Laser”, la Expozitia Nautica din New York, in 1971. Laserul a devenit clasa olimpica in 1996, pentru categoria baieti, o editie Olimpica speciala a barcii, fiind scoasa pe piata in acel an, pentru comemorare. Totodata, Laserul Radial a fost selectat ca disciplina olimpica si la categoria fete, pentru Olimpiada din 2008.

Pana in prezent s-au fabricat peste 200000 de Lasere, raspandite in peste 125 de tari. Datorita costului ei relativ scazut, a gradului ridicat de manevrabilitate si a restrictiilor impuse de titulatura one-design , este cea mai raspandita barca de mici dimensiuni din lume, si cea mai cunoscuta clasa de competitie. In fiecare an, mii de oameni cumpara Lasere, numai din dorinta de a-si satisface ambitiile personale. Nu vor ajunge toti campioni, dar vor avea o barca formidabila, care le va  aduce  ani de emotii, bucurii si provocari constante, intr-un domeniu in care tu, velistule, vei fi singurul care va impune limitele.

Pur si simplu este un fenomen al navigatiei cu vele.  Il vei intalni oricand si oriunde vei vedea barci pe apa. Vesel la club, scoala sau la regatele internationale de top, Laserul este cu adevarat barca de competitie pentru o singura persoana cea mai cunoscuta din lume.

Ambarcatiune guvernata de principiul one-design. Fiecare piesa componenta a Laserului este fabricata si controlata astfel incat toate barcile sa aiba aceeasi viteza. Singura diferenta o faci tu, capacitatea ta de a fi mai rapid, mai destept si mai rezistent fizic. Acest lucru mentine pretul scazut, iar atentia este indreptata mai curand in directia dezvoltarii aptitudinilor, decat in aceea a progresului tehnic.

Calitate de fabricatie – Fiecare Laser este construit de mana omului, pentru a corespunde unei proceduri riguroase de control al calitatii. Fiecare element al barcii se comformeaza unor specificatii one-design stricte. O atentie sporita acordata fiecarui detaliu si o concentrare totala pe calitate, vor da nastere unui produs pe care il vei folosi cu placere. Angajamentul asumat de constructor  presupune ca fiecare Laser sa aiba o viata competitiva lunga si exact aceeasi sansa de castig, fie ca este vorba despre o regata de club, fie de o regata olimpica pentru stabilirea ierarhiei finale.

 De ce Laserul ? Pentru ca tu doresti o barca care sa te incite, cu care sa  poti naviga oriunde, sa o transporti usor, sa fie competitiva la concursuri si oricine sa se simta bine in ea. Foarte putine barci cu vele sunt atat de usor de folosit. Armarea dureaza cateva minute, practic nu necesita mentenanta, iar pretul de revanzare este foarte bun.

LASER STANDARD LASER RADIAL LASER 4.7Categoriile de varsta pentru tineret recomandate de Asociatia Internationala a clasei Laser (ILCA) pentru clasa Laser Standard sunt: sub 19 ani si sub 21 ani (sportivul nu trebuie sa implineasca anii respectivi in anul concursului). Laserul Standard poate fi navigat indiferent de greutatea echipajului pe vant slab, dar pe masura ce vantul creste, se potriveste mai bine velistilor mai grei. Laserul Standard a devenit clasa olimpica in 1996, la Olimpiada de la Savannah (SUA), fiind selectat pentru categoria „barca mica pentru o persoana de sex masculin”. In Romania, primul Campionat National de Laser Standard s-a desfasurat in 1997, pe lacul Siutghiol, la categoriile baieti si fete – juniori. In 1998, s-a organizat primul Campionat National de seniori, iar incepand cu acel an, Campionatul National se desfasoara la categoriile baieti – juniori si seniori. Desi in prezent exista relativ putine barci fata de interesul crescut din partea velistilor din Romania, estimam ca in anii urmatori aceasta clasa va cunoaste si la noi raspandirea si faima de care se bucura in intreaga lume, fiind o clasa olimpica destinata exclusiv baietilor. Anual, primii 4 laseristi romani de la categoria Standard participa la Balcaniada de yachting, competitie de traditie care aliniaza la start cei mai valorosi velisti din Grecia, Turcia, Muntenegru, Serbia, Bulgaria, Macedonia si Romania.[/tab] [tab]Laserul Radial ofera velistilor usori, juniorilor si fetelor singura oportunitate de navigatie cu clasa Olimpica cea mai cunoscuta din lume, destinata unei singure persoane. Laserul Radial a fost ales initial de catre ISAF (Autoritatea Internationala care guverneaza Navigatia cu Vele) ca fiind clasa pentru fete junioare, la toate marile concursuri desfasurate pana in 2006. In Noiembrie 2004, Laserul Radial a fost confirmat ca fiind noua clasa Olimpica de o singura persoana, pentru fete, ea inlocuind clasa Europe. Aceasta schimbare a fost aplicata la Beijing in 2008. Radialul a devenit rapid cea mai competitiva clasa de concurs pentru tineret, avand un calendar competitional plin cu Campionate Nationale, Internationale, Campionate ISAF si Mondiale, si beneficiind de sprijinul Asociatiei Internationale de Clasa si al Asociatiei Internationale de arbitraj. Categoriile de varsta pentru tineret recomandate de Asociatia Internationala a clasei Laser (ILCA) pentru clasa Laser Radial sunt: sub 17 ani si sub 19 ani (sportivul nu trebuie sa implineasca anii respectivi in anul concursului). Radialul mai este navigat de adultii mai usori, de femei si barbati Veterani, care concureaza la toate categoriile cuprinse in calendarul competitional al clasei, incepand cu concursurile de club si terminand cu Camionatele Mondiale. Bazat pe aceeasi coca si acelasi echipament ca si Laserul Standard, Radialul are o vela mai mica cu 19%, si un catarg inferior diferit, mai flexibil. Restul ramane neschimbat. Plaja de greutate recomandata pentru navigatia cu Radialul este cuprinsa intre 60-75 kg, desi barca poate fi navigata in mod competitiv la greutati mai mici sau mai mari decat acestea. Denumirea Laserului Radial provine de la cusaturile panourilor velei, care pornesc toate dintr-un punct numit colt de scota. In Romania, primul Campionat National de Laser Radial s-a desfasurat in 2006 pe lacul Siutghol, la categoriile baieti si fete – juniori si seniori, reunind sportivi de la 3 cluburi. Desi in prezent exista relativ putine barci fata de interesul crescut din partea velistilor din Romania, si in special a celor tineri, care termina stagiul pe „Optimist”, estimam ca in anii urmatori aceasta clasa va cunoaste si la noi raspandirea si faima de care se bucura in intreaga lume, fiind o clasa olimpica pentru fete. Anual, primele 4 laseriste romance de la categoria Radial participa la Balcaniada de yachting, competitie de traditie care aliniaza la start cei mai valorosi velisti din Grecia, Turcia, Muntenegru, Serbia, Bulgaria, Macedonia si Romania.[/tab] [tab]Laserul 4.7 ofera velistilor mai tineri, singura oportunitate de navigatie cu clasa Olimpica cea mai cunoscuta din lume, destinata unei singure persoane. Laserul 4.7 este destinat tinerilor velisti care au terminat stagiul pe Optimist. Categoriile de varsta pentru tineret recomandate de Asociatia Internationala a clasei Laser (ILCA) pentru clasa Laser 4.7 sunt: sub 16 ani si sub 18 ani (sportivul nu trebuie sa implineasca anii respectivi in anul concursului). Desi Laserul 4.7 este folosit in special ca o clasa pentru tineret, in unele tari s-a decis sa se desfasoare regate open pentru adultii cu greutatea mai mica. La aceste concursuri, se acorda premii separate pentru categoriile „tineri” si „femei”, la fel ca la Laserul Radial. Plaja de greutate recomandata pentru navigatia cu Laserul 4.7 este cuprinsa intre 55-65 kg, desi barca poate fi navigata in mod competitiv la greutati mai mici sau mai mari decat acestea. Bazat pe aceeasi coca si acelasi echipament ca si Laserul Standard, Laserul 4.7 are o vela mai mica cu 33% decat a Laserului Standard si cu 18% mai mica decat a Laserului Radial. Vela de 4.7 m² este adaptata unui catarg inferior mai scurt si pre-curbat, pentru a oferi un control mai facil al puterii, iar socul de putere dat de rafale este atenuat prin decarcarea automata a greementului. Acest lucru face ca greementul de 4.7 sa fie mai usor de controlat de catre velistii mai scunzi, care au forta si greutate mai mica. In calitate de membru al Clasei Laser 4.7 (o Clasa Internationala ISAF de sine statatoare), vei face parte din marea fraternitate a Laserului, avand acces la concursuri, stagii de pregatire si la toate activitatile Clasei Laser. Urmatorul tau pas va fi Radialul, unde nu vei avea altceva de facut decat sa schimbi greementul. Odata cu Radialul va incepe si greul ! In Romania, primul Campionat National de Laser 4.7 s-a desfasurat in 2008 pe lacul Siutghol la categoria baieti si fete – juniori, reunind sportivi de la 3 cluburi. Desi in prezent exista relativ putine barci fata de interesul crescut din partea velistilor din Romania, si in special a celor tineri, care termina stagiul pe „Optimist”, estimam ca in anii urmatori aceasta clasa va cunoaste si la noi raspandirea si faima de care se bucura in intreaga lume, fiind o clasa pregatitoare pentru clasele olimpice de o singura persoana. Anual, primii 4 laseristi romani baieti si fete de la categoria 4.7 participa la Balcaniada de yachting, competitie de traditie care aliniaza la start cei mai valorosi velisti din Grecia, Turcia, Muntenegru, Serbia, Bulgaria, Macedonia si Romania. Asociatia Romana a clasei Laser (RLCA), ofera posibilitatea celor mai talentati velisti romani de a participa la Campionatele Mondiale si Europene, la concursurile internationale de prim rang, la clinici de laser organizate in tara si in strainatate pe categorii si varste, precum si la toate actiunile din calendarul propriu. [/tab] [/tabcontent] [/tabs]